Edukacija sa svrhom unapređenja znanja u području asistivne tehnologije održana je 27. veljače 2023. u okviru SOIH foruma virtualnog učenja o KPOSI - "Usudimo se saznati. Treću edukaciju u nizu održala je Ines Delzotto, magistra edukacijske rehabilitacije. Tema trećeg modula bila je "Pristup računalu; pisanje, čitanje i računanje uz pomoć asistivne tehnologije“.
Pristup računalu je specijalističko područje tj. subspecijalistička domena asistivne tehnologije. Ono podrazumijeva način na koji neka osoba pristupa računalu i njemu srodnim uređajima. Pristupi mogu biti takvi da osoba upravlja računalom bez ekrana, optimizira vizualizaciju na ekranu, upravlja računalom bez miša i tipkovnice, upravlja emulatorima miša, upravlja alternativnim tipkovnicama, upravlja računalom tekstualnim ili vizualnim alternativama za zvukove. Također, pristup može biti kroz direktnu selekciju (dodir, dodir uz akomodaciju – npr. odgoda aktivacije na broj sekundi, senzorima – sklopkama, pogledom) te kroz indirektnu selekciju (skeniranje uz pomoć komunikacijskog partnera, pogledom, pointerima za glavu i facilitiranu komunikaciju). Pisanje spada u opće obrazovnu kompetenciju.
U novije vrijeme pisanje nije ograničeno samo na pisanje rukom, već i na tipkovanje/keyboarding. Identificiranje poteškoća kod pisanja možemo podijeliti na poteškoće mehaničkog aspekta pisanja, kognitivnog aspekta, jezičnog aspekta te motivacije. Instrumentariji asistivne tehnologije (IAS) prema vrsti teškoća razlikuju se: osobe s fizičkim i/ili senzornim poteškoćama (alternativne tipkovnice, postavke pristupačnosti, prediktori, prepoznavanje govora), osobe s teškoćama u učenju, jezičnom razvoju, te kognitivnim teškoćama (reducirane, facilitirane tipkovnice; software-i za učenje tipkovanja; predikatori; virtualne simboličke tipkovnice; grafički organizatori; software za podršku pravopisu; TTS software), osobe s kombinacijama 1. i 2. Skupine.
Čitanje podrazumijeva kompleksnu kognitivnu aktivnost, a vještine pismene komunikacije su u današnje doba vrlo važne. Simboli za čitanje su različiti: pisani, printani, taktilni (Braille), piktogrami i note. Teškoće čitanja možemo podijeliti u 4 kategorije: oštećenja vida; neurološka; problem pažnje i koncentracije (teškoće u učenju) i negovoreće osobe, dok se identifikacija poteškoća dijeli na teškoće s obzirom na pismenost, senzorne poteškoće, motorne poteškoće i kognitivne poteškoće. Mogućnosti u rješavanju poteškoća u čitanju mogu biti niskotehnološka (povećalo, držači, označivači retka), srednjetehnološka (elektronički uređaji za povećavanja fonta slova, audio uređaji, elektronički okretač stranica) te visokotehnološka (Iris scan, čitači za slijepe ili slabovidne, govorne jedinice, One note).
Matematika je izazov osobama s poteškoćama, pogotovo u učeničkoj dobi. Kriteriji za uvođenje asistivne tehnologije u matematici dijeli se ako osoba ima teškoće s vizualnim procesuiranjem, motoričkim ili kognitivnim aspektima. Rješenja mogu biti niskotehnološka (adaptirani papir/bilježnice), manipulativi, manipulativi za osobe s oštećenjem vida, posebni pribor za geometriju, konvencionalne tipkovnice s dodatnim programabilnim tipkama, makrotipkovnice, stolni kalkulatori te visokotehnološka rješenja (instrumenti za pristup računalu, virtualni manipulativi, interaktivne matematičke simulacije, virtualni kalkulatori, softveri i aplikacije za ispisivanje matematičkih zapisa).
Na edukaciji je sudjelovalo 46 sudionika.